Vi havde 3 måneders projekt om kost, hvor vi blandt andet lærte eleverne om kroppens fordøjelsessystem, madens komponenter i form af makronæring som fedt, protein og kulhydrater, samt mikonæringsstoffer som mineraler og vitaminer. Kost temaet blev implementeret i alle de fag hvor det gav mening.
I matematiktimerne blev der eks. lavet procentudregning med indtagelse af makronæringen hvor fedt, protein og kulhydrater blev omregnet til energifordeling. I fysik blev der lavet forsøg og udregninger med enzymer og cellenedbrydning. I biologi blev fordøjelsesprocessen studeret, samt selve energi forbruget i kroppen, helt ned på celle niveau med anaerob og aerobisk forbrænding.
Derudover fik vi Troels og Jannik fra bodytreatment ud og lave kostplaner til eleverne det blev et spændende forsøg, hvor at de enkelte elever blev rådgivet omkring deres krop og blev coachet i at opstille nogle mål, og med en tilgang til hvorfor de havde de mål. Det blev nogle gode snakke, mange af pigerne gik med tanker om at de var for fede, men efter at samtalerne fandt de fleste ud af at deres kroppe var helt normalt proportioneret for deres alder. Det endte med at ca. 30% af pigerne fik opstillet mål om vægttab, og de sidste 70% fik mål om at spise sundere, og et par enkelte heraf, om at tage på samtidigt.
For drengenes vedkommende var der nogle få overvægtige, der fik til stillet mål om at tabe sig, men de fleste havde en drøm om større muskler og mere tilfredshed (læs selvtillid) omkring deres udseende.
Selve kosten i køkkenet blev herefter justeret, så kosten blev sundere. Mange af retterne forblev de samme, blot med bedre ingredienser og flere grøntsager. Resultatet var fantastisk – efter de 3 måneder havde 82% af pigerne opnået deres mål, alle der havde mål om at tabe sig ramte deres mål eller forbedrede det. For drengenes vedkommende var succesraten på 72%.
Generelt svarede alle eleverne at de følte sig friskere og sundere, så på det punkt var der 100% success.