Dagens råd: Bevæg dig nu og undgå rygsmerter i morgen

kontorstol baekkenbund

Tips mod ondt i ryggen

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne artikel får du råd til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Dette er ikke en akademisk artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens artikel, men som råd du eventuelt kan bruge i dit daglige liv!

Råd mod rygsmerter

Følgende kan være en god ide at gøre ved smerter i ryggen:

  • Brug din krop aktivt i din fritid
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for alle os der har kontorarbejde så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (se mere om hæve sænkebord her)
  • Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  • Styrk din mave – det kan også forebygge mod hård mave
  • Træn din bækkenbund – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du se yderligere om her hos BFA
  • Lav muskelpumpeøvelser
  • Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol

En stiv ryg – så er det nu du skal igang

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og laver øvelserne ovenfor. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De har en uddannelse i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: